Wednesday 5 November 2014

MENGAWAL BERAT BADAN ADALAH SATU IBADAH

Mula-mula tanya pada diri.
Kenapa kita perlu berat badan yang ideal dan elak obesiti? Pernah atau tidak kita merenung bahawa usaha mengawal berat badan ini sebagai salah satu ibadah?
Cuba anda bayangkan, apabila kita sihat, mempunyai berat badan yang sihat, tentu sahaja kita lebih mudah untuk beribadah. Bukan kata individu yang memiliki berat badan yang berlebihan ini tidak dapat beribadah. Boleh! 
Cuma agak sukar bergerak.
Yang nak disampaikan disini ialah, apabila berat kita di peringkat berat badan yang ideal, badan kita akan terasa lebih ringan untuk bergerak ke kuliah agama dan menunaikan solat. Kita akan rasa kurang mengantuk semasa membaca al-Quran, malah kita hanya makan untuk keperluan tubuh dan bukan kerana nafsu.
Bukankah ini semua menjadi ibadah jika kita niatkan kerana Allah? Jadi, jum kita sama-sama mencari teman yang kita boleh percaya untuk menjadi mentor kita sepanjang proses perubahan tabiat makanan. Adalah lebih baik lagi jika mempunyai teman yang boleh melakukan aktiviti riadah seperti berjoging, berbasikal dan bersenam sebagai rutin mingguan.
"Kenapa nak kurus? Aku gembira je dengan diri aku sekarang."

"Alah....kurus bukan cantik pun, macam tiang je aku tengok."

Mempunyai kesedaran berkaitan kepentingan memelihara kesihatan melalui pemakanan yang betul itu sangat penting. Walaupun pada usia yang muda kerana langkah menjaga pemakanan yang betul adalah menjamin anda yang lebih sihat di masa tua.
Formula untuk mempunyai badan yang sihat :
BERAT BADAN YANG SIHAT =

Kurangkan pengambilan kalori + Banyakkan bergerak

Nampak?
Mudahkan?
Tapi tanpa tekad dan azam yang tinggi semuanya jadi susah.
Apa pulak beza awak yang cuba kuruskan berat badan hanya dengan jaga pemakanan dan bersenam dengan individu yang melakukan perkara yang sama tetapi ditambah dengan pengambilan suplemen?
Jawapan saya : Kesannya akan lebih cepat. Awak yang hanya jaga makan dan bersenam mungkin akan turun 3 kg dalam sebulan tetapi individu yang melakukan perkara yang sama dan ditambah dengan memakan suplemen mungkin akan turun 6 kg sebulan. Nampakkan perbezaannya?
Dan bagi saya, sah sah saya akan cadangkan suplemen Shaklee untuk awak. Kenapa?
Kerana Shaklee adalah suplemen yang sangat selamat, mesra alam dan berkesan. Sumber 100% semulajadinya membuatkan saya percaya bahawa ia tidak akan mendatangkan kesan lain kepada badan anda sama seperti anda makan sayur yang ditanam dan dipetik sendiri di luar rumah. Tanpa bahan pengawet dan pewarna. Segalanya semulajadi.
liquidpaper tu blog lama saya :)
Jadi...semoga semngat kalian yang ingin turunkan berat badan ke berat badan yang ideal, Fila doakan kalian semua berjaya. Ingat! Niatkan LILLAHITAALA... Semoga usaha kalian diredhai dan mendapat manfaat buat diri kalian dan orang sekeliling. Aamiin...


rujukan : Majalah Jom! isu 29.
Lots of Love,
Fila

SHAKLEE 1028235
0109677884

No comments:

Post a Comment